هايل: المحكمة الدولية تتصدى للعنف السياسي الذي يقسم لبنان

Read this story in English W460

أكد السفير الأميركي في بيروت ديفيد هيل أنه "لا يعتقد أن المحكمة الدولية الخاصة بلبنان هي التي تسبب الانقسامات فيه، بل العنف السياسي الذي تتصدى له المحكمة الآن هو مصدر هذه الانقسامات".

وأشار هيل في حديث لصحيفة "الحياة" نشر الأحد، الى أنه "مع افتتاح المحاكمات في لاهاي وبعد مضي وقت قصير على التفجير الانتحاري الذي وقع في مدينة الهرمل"، مردفاً أن " لا سبيل لأي تسوية حول المحكمة".

وأوضح أن "تحقيق العدالة غالباً ما يتطلّب وقتاً لتتمكّن السلطات من جمع الأدلة وإثبات قضيتها. المحاكمة انطلقت للتو، وبالتالي سنرى ما الذي تخبئه، لكننا نشعر بامتنان كبير جداً لأن هذه اللحظة المنتَظرة منذ وقت طويل وصلت أخيراً".

وشدد هيل على أنه "لا يعتقد أن المحكمة هي التي تسببت بالانقسامات في لبنان، بل محور العنف السياسي الذي تتصدى له المحكمة الآن هو مصدر هذه الانقسامات، علماً بأن استغلال الاغتيالات والانفجارات والعنف لإرهاب الأعداء السياسيين لأحد الأطراف هو أمر غير مقبول إطلاقاً".

وأضاف أن "الملفت أن ضحايا هذه الهجمات، وبدلاً من أن يطلبوا انتقاماً باللجوء إلى العنف، لجأوا في الواقع إلى المجتمع الدولي والسلطات الدولية، طالبين منها العدالة، وطلبوا أن يحدد حكم القانون هوية من قام بذلك، على أمل معاقبة الذين تتبين مسؤولياتهم، وبالتالي أقول إن إرساء الاستقرار الحقيقي يحتاج إلى حكم القانون، والمحكمة مشارِكة إلى حد كبير في هذه العملية".

وانطلقت المحكمة الخميس، في ظل حضور اعلامي لبناني وعربي ودولي كثيف وحضور العديد من الشخصيات السياسية أبرزهم رئيس تيار "المستقبل" النائب سعد الحريري وعدد من اهالي الشهداء، وذلك بعد سبع سنوات من إنشاء المحكمة.

وأكد فريق الإدعاء في المحكمة الدولية الخاصة بلبنان في أولى جلسات المحاكمات الغيابية بحق المتهمين الأربعة بقتل رئيس الوزراء الأسبق رفيق الحريري ورفاقه، أن حركة الإتصالات بين عدد من المتهمين نشطت يوم إعلان الحريري استقالته من الحكومة، في حين انقطع أي اتصال على الشبكات التي أنشأت بعد 14 شباط 2005.

ولفت هيل في حديثه لـ"الحياة" الى أن "مصلحة اللبنانيين أن يواصلوا سياسة النأي بالنفس عن الأزمة السورية"، معتبراً أنه "ولسوء الحظ ثمة حزب واحد يحاول جر البلد إلى هذا الصراع هو حزب الله".

وقال إن "وجود حزب الله في هذا البلد وحصوله على مستويات دعم كبيرة من إيران واتّباعه جدول أعمال إيرانياً وليس لبنانياً، هي من الأمور التي يجب أن نذكّر أنفسنا بها"، داعياً الى التمييز بين "الاستقرار الحقيقي والاستقرار الزائف المستند إلى احتكار طرف واحد للأسلحة وإلى إقدام مجموعة على التهويل ضد مجموعة غير مسلحة".

ورأى هيل أن "عملية تشكيل الحكومة في لبنان يجب أن تتم من دون أي تدخل أجنبي"، معتبراً أن "لبنان ليس محتلاًّ من قوى أجنبية اليوم، وهذه فرصة ليختار رئيساً لبنانياً، وهو أمر ندعمه بقوة".

كذلك، أعرب هيل عن تأييده "الدعم السعودي- الفرنسي للجيش اللبناني، وتحدث مرات عدة خلال حديثه عن مساندة واشنطن للجيش والقوى الأمنية اللبنانية وعن رهان طويل المدى عليها".

يذكر أن مساعي الأفرقاء تتجه نحو تشكيل حكومة سياسية جامعة وفق صيغة "8-8-8" مع تدوير الزوايا، في ظل معلومات صحافية عن موافقة قوى 14 آذار عليها.

التعليقات 17
Thumb Mystic 09:14 ,2014 كانون الثاني 19

American observed, and Lebanese taxes paid. Speaks for itself indeed.

Thumb ice-man 09:52 ,2014 كانون الثاني 19

Do Iranians pay taxes in Lebanon?

Thumb Mystic 10:57 ,2014 كانون الثاني 19

What happend to Benzona?

Thumb ice-man 11:03 ,2014 كانون الثاني 19

I don't know, but maybe you can ask Mr. Blackk?

Thumb ice-man 10:05 ,2014 كانون الثاني 19

yep.... it certainly does.

Thumb eli-g 14:30 ,2014 كانون الثاني 19

With all due respect the STL is there to prove without a shadow of a doubt, convict, and hopefully punish the thugs that were involved in the killing of Mr. Hariri. Stop twisting and turning it, Its getting old.

Thumb Mystic 14:54 ,2014 كانون الثاني 19

With all due respect, STL is a Saudi Western tool, used to destabilize Lebanon even further.

Thumb Mystic 14:55 ,2014 كانون الثاني 19

They shouldn't blame people from left to right, they should follow evidence and not make up fabricated ones.

Missing helicopter 17:20 ,2014 كانون الثاني 19

The killings of Harriri, those before him and those after him were all signs of stability that the STL is attempting to thwart.

Thumb eli-g 15:49 ,2014 كانون الثاني 19

you know and I know who is fabricating evidence. No one is STL is not blaming but certain people that they believe committed the crime.

Thumb eli-g 15:55 ,2014 كانون الثاني 19

You know and I know who is fabricating evidence. The STL is not blaming people left and right. It is blaming five Lebanese people it believes are involved in the crime of killing of Mr. Hariri. Stop spinning it.

Thumb Mystic 22:22 ,2014 كانون الثاني 19

Just like they falsely blamed the 4 Lebanese generals? That wasted their years of their lives in jail? That is another reason i do not believe in the STL at all.

Missing un520 22:39 ,2014 كانون الثاني 19

OK, so you believe that STL has a weak and fabricated case. Why dont the four suspects come forth and defend themselves instead of hiding in Iran? Why dont Hezbollah hand over their "alternative" proof of who was behind this?
My view on this is that Hezbollah is finally all washed up after commiting very ugly crimes against their fellow Lebanese. The proof is all there to see, and there is more to come.

Missing helicopter 17:17 ,2014 كانون الثاني 19

When they withhold information, you accuse them of complicity. And when they do provide information, you accuse them of fabricating it to frame HA. Is there anything they can do to please your camp mc?

Missing helicopter 17:19 ,2014 كانون الثاني 19

And HA is there to assassinate anyone who stands against the establishment of welayat elfaqih.

Missing minlibnan 17:53 ,2014 كانون الثاني 19

I hate how a measly ambassador in Lebanon voices his opinion. Isn't their job to issue a travel visa!?!? And not just this one. All of them. They meet with out PM or speaker of the house??! On what grounds?

Default-user-icon Ramez (ضيف) 19:18 ,2014 كانون الثاني 20

.Sorry Herr Ambassador Hale
It looks like you're some kind of lost : Lebanon is under occupation. And the occupying scum is Terrorist Fundamentalist islamist-shii Iran.
The same that Obama's "strategy" is making so great and pathetic efforts to promote and strengthen in Lebanon, Syria, Irak, Yemen, Bahrain, etc.
A stinking criminal US-style "transaction" is on its way.
Not a lie could veil that truth.