أرسلان يستقيل من الحكومة:ميقاتي تآمر على الوحدة الوطنية ومارس الإحتيال

Read this story in English W460

أعلن رئيس حزب الديمقراطي اللبناني النائب طلال إرسلان اسقالته من الحكومة الجديدة التي أعلن تشكيلها يوم الإثنين برئاسة رئيس الحكومة نجيب ميقاتي.

وقال إرسلان في مؤتمر صحفي عقده عصرالإثنين من دارته في خلدة :"انسجاما مع قناعاتي أعلن للرأي العام اللبناني استقالتي من حكومة المدعو نجيب ميقاتي الذي لا يشرفني أن اجلس على يمينه"، معربا عن تقديره" لكل الوزراء بالحكومة".

ورأى إرسلان أن "هنالك قرصنة بكل المستويات، وأن ميقاتي حاول إما أن يسبب خلافا بينه وبين رئيس تكتل التغيير والإصلاح النائيب ميشال عون او مع المقاومة وأخيرا مع رئيس جبهة النيضال الوطني النائب وليد جنبلاط، واصفا ممارسات ميقاتي معه بـ"التكاذب والإحتيال والقرصنة والتآمر على الوحدة الوطنية".

وأضاف:"لا استطيع أن اكون شاهد زور الى جانبه، لأني أرى الآتي أعظم بهذه الطريقة في التعاطي".

وأسف إرسلان" للتعاطي غير اللائق بما يسمى بوزارات سيادية وغير سيادية وبالتمييز العنصري".

وعليه، أوضح أن " لا يمكن أن أوافق بأن يعامل الدروز أو الكاثوليك او العلويين أو الاقليات بهذه العنصرية، ولا نريد شهادة ميقاتي بالوطنية او القومية" ، معتبرا أن التصنيف من موقع أن "هنالك عرف لا يسمح للدروز بأخذ الداخلية أو المالية أو الدفاع أو الخارجية هو تواطؤ على الميثاق الوطني والعقد الاجتماعي ، ويظهر كم ان النظام السياسي عندنا هش والتمييزو بات عنصريا بامتياز".

وإذ شدد على أنه لا يستطيع المشاركة "في حكومة يقول ميقاتي فيها أن الدروز لا يحق لهم المطالبة بوزارة سيادية، طلب إرسلان من رئيس مجلس النواب نبيه بري إدراج إسمه في أول المتكلمين بجلسة الثقة للحكومة"، مؤكدا أن قرار قد اتخذه مع أعضاء حزبه (الديمقراطي اللبناني)، بإحجاب الثقة عن الحكومة الجديدة.

وأردف:"لا أسمح لميقاتي ولا غيره بايقاع فتنة بيني وبين جنبلاط، ولن اسمح بأي فتنة في طائفتي بسبب مقعد وزاري"، مشددا على أن ميقاتي لا يمكنه أن " يدخل بينه وبين علاقته بالمقاومة".

وخلص إرسلان داعيا كل مناصريه بالاتزام الهدوء لأن لا شيء عندنا ضد الجيش، ولدينا مشروع سياسي سلمي لا يفرق بين ابناء العيش الواحد"، مؤكدا عدم تراجعه عن موقفه .

وجاءت استقالة ارسلان بعد إعطائه حقيبة وزارة دولة في الحكومة الجديدة التي تألفت بعد ظهر اليوم الإثنين، بينما كانت مطالبته بداية بحقيبة سيادية للدروز، إلا أمم مصادره أكدت في الأيام الأخيرة أنه يقبل بحقيبتي دولة.

التعليقات 9
Default-user-icon muhsen (ضيف) 18:38 ,2011 حزيران 13

Arslan has supporters, I did not know such creatures existed.

Missing bigdigg 18:52 ,2011 حزيران 13

It is time for Miqati to act like Rafiq Hariri used to..... that is use the power of his $$$$$$ to shut people up.

Thumb Marc 19:05 ,2011 حزيران 13

Irslan was a march 8 supporter all along, so I think he should have gotten the displaced ministry which he had a great experience with in the past. State minister is an insult......

Now having said that, I think he along with half the cabinet have no qualification for the jobs they are offered and Harriri government was not much better either... Sad!

Default-user-icon Joe (ضيف) 19:47 ,2011 حزيران 13

Well done Mr. Arslan, you made enough noise...now take your thugs out of the streets... your Syrian friends betrayed you, your allies dumped you and nothing left for you to do. It would be worthwhile for you to consider going to a retreat and start learning how to walk in father's foosteps who was a true patriot.

Default-user-icon amirmansour (ضيف) 19:57 ,2011 حزيران 13

Great
One less
Replace by technocrat who knows what to do .
About time

Default-user-icon arabia777 (ضيف) 20:20 ,2011 حزيران 13

Arslan quickly popped up and showed why he wasn't given any more responsibility. Juvenile indeed.

Thumb anonymouslb 02:19 ,2011 حزيران 14

excuse me mister arslan but it's not just miqati who conspired; you conspired too and so did all your filthy friends from march 8 and march 14...

Soon all the political leaders of march 8 and march 14 will pay for their crimes in jail and the lebanese people shall prevail...

Default-user-icon Kalkan Baphas (ضيف) 07:48 ,2011 حزيران 14

Can we get some Lebanese politicians with an IQ above 10? Is this too much to ask? This guy is borderline mentally retarded, no offense against the mentally retarded.

Default-user-icon RabihS (ضيف) 10:16 ,2011 حزيران 14

if he wishes to resign let him do it peacefully.. u just gotto love how he is calming his men down after they close the vital high of lebanon right in the middle of summer.. how noble of him and all our politians who are no better..lets be honest, all he cares about is a real ministry so that money can be made, theres none in a state minsitry... its not thier fault though, its ours