Naharnet

Jumblat says Telegraph report 'shameful' as airport tour begins

Former Progressive Socialist Party leader Walid Jumblat has dubbed reports that Hezbollah was storing weapons at Beirut airport as "shameful" and "dangerous".

In an interview, Jumblat accused the British daily The Telegraph of "promoting war".

The newspaper said Hezbollah is storing missiles and rockets at the airport, where "whistleblowers" had reported the arrival of "unusually big boxes".

"Some want war in Lebanon and outside Lebanon," Jumblat said, adding that ties between him and Hezbollah are "not severed."

Caretaker transport minister Ali Hamieh denied Sunday the report, inviting ambassadors and journalists to inspect the airport on Monday morning in a visit "open to all".

During the tour on Monday, Foreign Minister Abdallah Bou Habib said the airport is "civilian and safe".

"These are rumors," he added. "They are creating pretexts for war."

أكّد الرئيس السابق للحزب التقدميّ الاشتراكيّ وليد جنبلاط، أنّ الملك الأردني عبدالله الثاني يحاول باتصالاته العربية والدولية التوصل إلى وقف إطلاق النار في غزة.

وأوضح جنبلاط، في لقاء مع قناة المملكة الأردنية، أنّ وقف إطلاق النار إذا تم، سينسحب هذا الأمر على لبنان و"نستطيع أن نجنبها من حرب أوسع".

وأشار إلى أنّ الحرب تتوسع وقواعد الاشتباك الأولى تغيرت والقصف يطال تقريبًا مناطق لبنان كلها.

وقال إنّ رئيس وزراء إسرائيل بنيامين نتانياهو يتحدى العالم كله في حربه على قطاع غزة، بيد أنه ذكر أن "جهود الملك الأردني عبدالله مهمة باتصالاته العربية مع أمير قطر والرئيس المصري ومع الغير في محاولة وقف تلك الحرب وباتصالاته مع العالم الخارجي".

واعتبر جنبلاط أنه "يستشرف بتوسيع الحرب" في ظل "عدم جدية" الموقف الأميركي في وقف الحرب على قطاع غزة.

وقال: "لا أرى جدية في الموقف الأميركيّ وخصوصًا في هذه المرحلة مرحلة الانتخابات الرئاسية".

وأضاف: "لم نر أي جهد أميركيّ جدي ... لم يخففوا شيء من هذه الحرب" بعد 9 أشهر على مرورها، وفق جنبلاط."

وأوضح أنّ كلا المرشحين في الانتخابات الرئيس الأميركي الحالي جو بايدن والرئيس السابق دونالد ترامب "يتوقان إلى إرضاء الأداة الإسرائيلية الصهيونية الأميركية".

Source: Naharnet


Copyright © 2012 Naharnet.com. All Rights Reserved. https://naharnet.com/stories/en/306096