السعودية توقف رجل دين شيعيا "مجَّد" حزب الله في خطبته

Read this story in English W460

أوقفت السلطات السعودية رجل الدين الشيعي حسين الراضي، خطيب احد مساجد المنطقة الشرقية، على خلفية "تمجيده" حزب الله المصنف منظمة "ارهابية" من قبل الدول الخليجية.

وقالت صحيفة "الوطن"، "ألقت الأجهزة الأمنية أمس الاثنين القبض على خطيب جامع الرسول في بلدة العمران التابعة لمنطقة الأحساء، حسن الراضي، بعد تمجيده حزب الله الإرهابي، وإساءته إلى المملكة في مقطع متداول".

وتحدثت عن "عدم تجاوبه مع تعهدات سابقة قطعها على نفسه، بسبب نيله من الدولة ودفاعه عن الإرهابي نمر النمر بعد إعدامه"، في اشارة الى الشيخ الشيعي المعارض المتحدر من المنطقة الشرقية، والذي اعلنت الرياض اعدامه مطلع كانون الثاني من بين 47 مدانا "بالارهاب".

واثار اعدام النمر توترا في المنطقة الشرقية، علما انه كان احد ابرز وجوه الاحتجاجات التي اندلعت ضد الحكم في المنطقة عام 2011.

وتداول مستخدمون على مواقع التواصل شريطا يرجح انه لاحدى خطب الراضي في المسجد، ينتقد فيه تصنيف حزب حزب الله "ارهابيا".

ورأى ان القرار "وصمة عار على العرب والعروبة طيلة حياتهم"، وان حزب الله "اعاد الكرامة والعزة للاسلام والمسلمين وللعروبة والعروبيين".

وأضاف "اذا كانت جريمة حزب الله قتاله للكيان الصهيوني الغاصب لفلسطين وقتاله التكفيريين الداعشيين (في سوريا)، فانا مع حزب الله في هذه الجريمة التي لا أتوب عنها ابدا"، متوجها الى الامين العام للحزب حسن نصرالله قائلا "انت العز، انت الشرف، انت النصر".

واشارت صحيفة "الوطن" نقلا عن مصدر امني لم تسمه، الى ان "عدة تجاوزات صدرت عن الراضي قابلتها الدولة بالحلم، الا انه واصل تأليب الرأي العام، مستغلا منابر المساجد بالمخالفة للانظمة".

وفي حين لم يؤكد متحدث باسم وزارة الداخلية ردا على سؤال لوكالة "فرانس برس"، توقيف الراضي، اوضح ان "القوانين في المملكة تطبق".

وفي خضم التوتر غير المسبوق بين الدول الخليجية والحزب، اقدمت الكويت والبحرين على ابعاد لبنانيين "ثبت انتماؤهم" للحزب، بينما اعلنت وزارة الداخلية السعودية خلال الشهر الجاري، انها ستتخذ اجراءات قد تصل الى الابعاد، بحق كل من يثبت دعمه او تأييده للحزب.

وبدأ التوتر باعلان السعودية في شباط وقف مساعدات عسكرية للجيش وقوى الامن الداخلي، ردا على امتناع لبنان عن التصويت على بيانين صدرا عن اجتماعين لوزراء خارجية جامعة الدول العربية ومنظمة المؤتمر الاسلامي دانا هجمات تعرضت لها السفارة السعودية في طهران والقنصلية في مشهد بايدي محتجين على اعدام النمر.

واتهمت الرياض في حينه الحزب "بمصادرة ارادة" الدولة اللبنانية. 

وتصاعدت الازمة في الثاني من آذار، مع تصنيف دول الخليج الحزب "منظمة ارهابية". وفي 11 آذار، اصدر مجلس وزراء خارجية جامعة الدول العربية قرار مماثلا، تحفظ عليه لبنان والعراق.

وتصاعد الخلاف بين الحزب والرياض على خلفية الملفين السوري واليمني. اذ تتهم السعودية حزب الله بدعمه للحوثيين في اليمن والقتال الى جانبهم وبتحريك مجموعات معارضة على أراضيها واراضي باقي الدول العربية.

التعليقات 15
Thumb Southern...... 15:24 ,2016 آذار 22

hopefully the revolt soon will erupt in the kingdom of terrorism!

Thumb Mystic 16:21 ,2016 آذار 22

Thats not what I heard Saudi texas.
Tribes in the Eastern regions have already made small revolts and continues to burn Wahabi police stations etc.

Thumb Southern...... 16:28 ,2016 آذار 22

@texas the wahhabi:
how can defend a regime like the Saudi one for god sake, watch the documentary about KSA at the BBC that will lead to the diplomatic relation cut between KSA and england hopefully.. things are moving!... but, don't worry about your salary that you receive, democracy and not killing innocents have more value than earning a dirty living!

Thumb marcus 16:33 ,2016 آذار 22

"continues to burn Wahabi police stations etc."

and in your cult, you call that peaceful demonstrations I am sure.

Thumb stainlessteal 16:36 ,2016 آذار 22

A lot has changed in the Cities of Salt but nothing much in the mindset. Their Great grand fathers did the same thing to the Prophet PBUH he had to flee from Mecca as the local authority accused him of inciting the public. "But he continued to incite the public, taking advantage of the mosque platform to breach regulations."
You are Free to remain silent or else we chop your head off.
The only way forward in this area is secularism and tolerance, the alternative is what we are living auto-destruction.

Thumb Mystic 16:45 ,2016 آذار 22

Southern, texas is a Wahabi it is his job to defend his Kingdom, just like he glorified it when the Saudis cut off their so called "aid" to Lebanon, it was all a farce.

They say we are not patriots, but they take the Saudi Kingdom before Lebanon anytime.

Thumb kanaanljdid 21:06 ,2016 آذار 22

For now Iran is closer to a revolt from its oppressed population than Saudi Arabia

Thumb EagleDawn 15:56 ,2016 آذار 22

torture him without mercy

Thumb Mystic 16:21 ,2016 آذار 22

That's what we should do to Saudi lovers in Lebanon.

Thumb norma-jean 17:07 ,2016 آذار 22

Cutie:

I never encourage violence but in this case I will make an exception and say do it!

Thumb shab 22:05 ,2016 آذار 22

Only one ?

Thumb bronco 22:23 ,2016 آذار 22

Hey Naharnet, what's the problem, can't you tell a good post from bad?

Thumb ice-man 03:50 ,2016 آذار 23

How Sad..... this holy man's only sin is he sided with our resistance and expressed his feelings! Expressing one's iranian feelings is now a crime punishable by law. This ain't right.... ain't right.

Thumb lubnani.masi7i 08:01 ,2016 آذار 23

"The Shiites complain of marginalization."

Marginalization according to these iranian thugs is not being able to control the economy, the judicial system, the armed forces, the port and airport like they do in Lebanon.

Thumb ashtah 10:28 ,2016 آذار 23

Listen to the iranians on this forum: If someone mocks their sayyid they go out and destroy the country and they preach about freedom of speech and freedom of expression of their beloved shia clerics who incite hatred and venom against their own country.