ميقاتي التقى أمير قطر بإطار زيارته الرسمية الى الدوحة

Read this story in English W460

اكد رئيس حكومة تصريف الاعمال نجيب ميقاتي أن المحادثات التي اجراها مع أمير قطر الشيخ تميم بن حمد آل ثاني وكبار المسؤولين القطريين، أعادت الزخم الى العلاقات الثنائية بين البلدين.

وفي بيان صادر عن مكتبه الاعلامي، الاربعاء، لفت ميقاتي الى أن المحادثات تخللها "بحث معمق في مجمل الملفات الثنائية والاوضاع الراهنة في المنطقة.

وبعد اللقاء الذي استمر قرابة ربع ساعة مع أمير قطر بحضور الوفد اللبناني المرافق، انتقل ميقاتي الى الديوان الاميري حيث عقد اجتماع عمل مع رئيس وزراء قطر بحضور الوفد ووفد قطري، تناول العلاقات الثنائية بين البلدين وملفات التعاون المشترك.

وقد انضم الى الاجتماع وزير المال القطري عبد الواحد العمادي.

وغادر ميقاتي، صباح الاربعاء، على رأس وفد يضم الوزراء في حكومة تصريف الاعمال: عدنان منصور، وائل ابو فاعور، مروان شربل، نقولا نحاس، الى جانب المدير العام للامن العام اللواء عباس ابراهيم.

وكانت قد نقلت صحيفة "الجمهورية"، عن وزير الداخلية في حكومة تصريف الاعمال مروان شربل قوله أن لقاءات ستُعقد بينه وبين ابراهيم وبين رئيس الحكومة القطرية عبد الله بن ناصر بن خليفة آل ثاني بصفته وزيراً للداخلية، للبحث في قضية المطرانين المخطوفين في حلب بولس اليازجي ويوحنا ابراهيم، وما آلت إليه المساعي.

ولفت إلى اهمية هذه الزيارة من جهة البحث في كثير من ملفات التعاون وقطر في مختلف المجالات السياسية والأمنية والمالية"، مشيراً إلى "أنّها محطة في جولة ستشمل دولاً خليجية عدة".

يُذكر ان لإبراهيم دور كبير في عملية الافراج عن المخطوفين اللبنانيين في أعزاز السورية، وهو كان قد تنقل بين لبنان وسوريا وقطر من اجل هذه الغاية، وقد تعهد بأخذ ملف المطرانين المخطوفين منذ نيسان الفائت في حلب السورية، على عاتقه.

ومن الجدير بالذكر أن رئيس الجمهورية ميشال سليمان والبطريرك الماروني الكاردينال مار بشارة بطرس الراعي تلقيا وعداً من أمير قطر ببذل كل الجهود المتاحة من أجل الافراج عن المطرانين وعودتهما سالمين.

من جانبه، شدد وزير الاقتصاد في حكومة تصريف الاعمال نقولا نحاس عبر "الجمهورية" على أهمية الزيارة، مشيراً الى أنها "حلقة في سلسلة لقاءات ستتناول حاجات لبنان المالية والإقتصادية لمواجهة كلفة النازحين السوريّين".

واعتبر "أنّ للبنان ديناً على العرب في هذا الملف، فهو يتحمّل ما لم تتحمّله أيّ دولة عربية أُخرى، ولا بدّ من أن يقرن العرب قراراتهم السياسية بالدعم بقرارات اقتصادية ومالية لا بدّ منها".

ومنذ بدء الازمة السورية في آذار 2011، نزح عدد من السوريين الى البلدان المجاورة، خصوصاً الى لبنان حيث تحطى عددهم الـ800 الف لاجئ، وفق المفوضية العليا لشؤون اللاجئين.

التعليقات 13
Thumb lebanon_first 09:24 ,2013 تشرين الثاني 27

If they get results it will be money well spent

Missing --karim_m2-- 09:49 ,2013 تشرين الثاني 27

Maybe can tell the Qatari camel herders to stop meddling in Lebanese affairs and to renounce the financing of terrorism (especially to the FSA-Al Qaeda jihadist terrorists).

Missing helicopter 19:45 ,2013 تشرين الثاني 27

Are you for Iran and Syria doing the same Mr. Sectarian karim?. If you care to ask me, I would say YES, I want everybody to stop interfering in Lebanese affairs and I want the Lebanese who are implicated with such treason(including imported Basij or Iran's Republican guards)to be hanged in public.

Missing VINCENT 02:11 ,2013 تشرين الثاني 28

Well said

Missing Dimitry 11:03 ,2013 تشرين الثاني 27

-karim-m2, maybe 60% of the Sunni's are paid by Al-Thanni in Sysria's terrorists groups! 40% by Turkey! Do you think that the Lebanese's Sunni's are not involved with the money spending?
Start love each other all Lebanese otherwise Lebanon will be split by KSA, Qatar and Israel, until you fight each against the others.

Thumb lebanon_first 14:52 ,2013 تشرين الثاني 27

I thought mikati had charities

Thumb Mystic 15:19 ,2013 تشرين الثاني 27

There is lots of tourism in Lebanon, don't make it worse than it is. We just need to be free from Gulf states then we will have all the security in the world.

Missing helicopter 19:42 ,2013 تشرين الثاني 27

You have your own opinion, I get that mystic. But to make up your own facts that is beyond reasonable. Mr. Tourism Minister himself was urging the Lebanese abroad to visit and breath life into a dying sector. Occupancy in Beirut Hotel is at 52% even after lowering prices by 10%. The Hotel association was issuing warnings regarding big losses in that sector which could lead to bankruptcies. I am glad you are not a journalist as you will make your own news.

Thumb Mystic 20:58 ,2013 تشرين الثاني 27

lol helicopter! Well it's a shame that all our so called Lebanese people migrated to USA instead of staying within their roots. Btw we still got good tourism not like the rest of the arab world ;)

Thumb Mystic 15:21 ,2013 تشرين الثاني 27

Lol don't talk about the fortunate Phoenix, i think you are one of those people that lived in riches all your life.

Missing helicopter 19:49 ,2013 تشرين الثاني 27

Maybe he did Mystic. Being rich is no sin, but how you get there is what matters. Miqati, Berri, SHN, Aoun, Bassil, Miqati, Gaegae, Harriri, Jumblat and others got there by stealing public money and resources. Additionally Berri, SHN got their by spilling innocent blood as well (this is a post-civil war statement, otherwise I would have included Jummblat and Gaegae in it as well).

Default-user-icon Antwan (ضيف) 15:53 ,2013 تشرين الثاني 27

Miqati you and rest of the polititision`s in LEBANON can`t tie your shoe`s ! stop treveling on the expence of the people.

Default-user-icon Partanjo Dessiklam (ضيف) 01:02 ,2013 تشرين الثاني 28

How about invigorating Lebanese-Lebanese ties, losers?